گام به گام با امام موسی صدر جلد 7
جنبش فتح در سوریه دیدار کردم. از?این?رو، به عقید? من سوریه همچنان قادر است برای حل بحران لبنان اقدام کند، چنانکه برخی از اعضای مقاومت فلسطین و جنبش ملی لبنان نیز به سوریه امید دارند که باید از آن بهره بگیریم و نزاع و درگیری با سوریه را برای همیشه پایان دهیم، زیرا این درگیری فقط به نفع دشمن است.
بهرغم حضور نیروهای سوریه در برخی مناطق، آنها با افرادی که از چهار هفته پیش به اردوگاه تلالزعتر هجوم آوردند، برخوردی نداشتهاند. چه توجیهی برای این موضوع وجود دارد؟
چنانکه در پاسخ به پرسش نخست گفتم، مایل نیستم وکیل مدافع نیروهای سوریه در لبنان باشم، امّا تا آنجا که من میدانم، ورود سوریه به لبنان براساس درخواست حاضران در جلسهای در منزل آقای مالک سلام، که همان اعضای اجلاس موسوم به «نشست عرمون» بودند، صورت گرفت و نیروهای سوریه به برخی از مناطقی که تحت نظارت اعضای نشست عرمون بود، وارد شدند. چهبسا نبودن سوریه در دیگر مناطق به سبب آن بود که نمایندگان دیگر مناطق در مورد مناطق خود نگرانی نداشتند. امّا در مورد دفاع از اردوگاه تلالزعتر باید گفت که اظهارات شما از قبیل اینکه «سوریه به یکی از طرفهای درگیر نبرد تبدیل شده» یا «نیروهای سوریه شهر بعلبک را تصرف کردند و سوریه باید عقبنشینی کند.» و …، پاسخ شما را بیان میکند. از یک طرف به گونهای سخن میگویید که گویی ارتش سوریه اشغالگر است و در عین حال از ارتش سوریه میخواهید که از اردوگاه تلالزعتر دفاع کند؟!
با وجود این در سفر اخیر خود از مسئولان سوریه خواستم که از نفوذ خود در طرفهای لبنانی برای توقف خشونت و خونریزی و جنگ در تلالزعتر و مناطق اطراف آن استفاده کنند.
پس از بازگشت از دمشق، دیدارهایی با مسئولان لبنانی و فلسطینی داشتهاید. هدف از این دیدارها چه بوده و چه مطالبی در آنها مطرح شده است؟
به محض ورود به لبنان ابتدا با دوستانی که طرف مشورت بندهاند، ملاقات کردم و سپس با جناب شیخ حسن خالد دیداری داشتم. قرار است با برادر ابوعمار نیز ملاقات کنم که پیش از سفر سوریه به دیدارم آمد. مسائل مطرحشده در این دیدارها هم ادام? پیگیریهای این سفر است. به عقید? من اگر بتوانیم چالش موجود میان سوریه و دیگر گروههایی را که در لبنان با سوریه درگیر شدند از بین ببریم، قادر خواهیم بود بهسرعت طرفها را برای مذاکره بر سر یک میز بنشانیم و امیدی را که تقریباً از دست رفته است، بار دیگر در دل مردم زنده کنیم تا تحت نظارت رئیسجمهور منتخب که حاکم قانونی لبنان است، مشکلات خود را خودشان حل و فصل کنند و مسائل مختلف را، از اوضاع امنیتی تا ساختن لبنان جدید و چشمانداز آینده و توسعه و دیگر مسائل، از طریق گفتوگوی لبنانیان با یکدیگر حل کنیم که در این صورت میتوانیم از پایان بحران سخن بگوییم. بنابراین، دیدارهای من درواقع مکمل دیدارهای این سفر است و امیدوارم که با موفقیت روبهرو شویم، هرچند مشکلات بسیاری در این راه مشاهده میشود.
در پایان اگر نظر یا پیشنهادی دارید، بفرمایید.
پیش از این هم در مصاحبه با روزنام? النهار،
