گام به گام با امام موسی صدر جلد 7
موضوع: کنفرانس مطبوعاتی- محنت میهن از حد فراتر رفته… از?این?رو خواهان بازگشت نهادهای رسمی منطق? بقاع و سازماندهی آنها هستیم
مکان و تاریخ: هتل الویت در نزدیکی شهر بعلبک، 1/8/1976.
مناسبت: اجتماع شخصیتها و فعالان منطق? بقاع برای اظهارنظر دربار? طرح حکومت محلی از راه فعال کردن نهادهای دولتی و پشتیبانی از آنها برای ادای وظایف خود.
منبع: روزنام? النهار بیروت، 2/8/1976؛ روزنام? البعث سوریه، 2/8/1976.
این سند از دو بخش تشکیل شده است: اوّل. متن دعوتنام? امام صدر از فعالان و هیئتهای مردمی برای گردهمآیی؛ دوم. گزارش جلسه و اظهارات امام در پایان آن و پاسخهای وی به خبرنگاران.
متن
محنت میهن از حد فراتر رفته و فاجعه، شدت گرفته است و بیم آن داریم که دنیا بدون هیچ اهتمامی، به دردهای ما عادت کرده باشد یا ما را سرزنش کند. و خطرناکتر از هم? اینها، اینکه محنت سبب شده است تجزیهطلبان، گستاختر شوند؛ همچنانکه دم زدن از تجزی? کشور و تلاش برای آن نیز بیشتر شده است. در این میان، دشمن ما اسرائیل، نسبت به میهن ما، مهربانتر از برخی رهبران سیاسی نخواهد بود و اکنون همچون سمی کشنده، در خاک جنوب به پیش میرود. البته این سم با عسل خدمترسانی و کارگشایی و ایجاد فضای باز آغشته شده است.
جنگ خونین در بخشهای گستردهای از لبنان ادامه دارد، بدون آنکه به مصلحت میهن و حتی به اهدافی که جنگ به نام آن به راه افتاده، توجه شود. در یک کلام، لبنان غریب و در معرض خطر باقی مانده و فرزندان خویش را فرامیخواند ولی هیچ یاوری نمییابد، چراکه رهبران، همچنان جنگ و پیامدهای آن را دنبال میکنند و نهادهای رسمی، از هم فروپاشیده و هیچ احساس مسئولیتی نمیکنند، بویژه پس از تلاشهای پیدرپی برای برپایی نهادهای جدید. ملت نیز در عذاب است و از مصیبت و خسارت و نگرانی برای سرنوشت رنج میبرد.
امروز، تلاش برای نجات [کشور]، در هر حدی و در هر جهتی، رسالت و وظیف? تاریخی همگان است، زیرا هر گام موفق کوچکی، گامهای دیگری در پی دارد و سرانجام به نتیجه میرساند. از این منظر، وظیف? خویش دیدم که این افکارم را با شما درمیان بگذارم:
باید در منطق? بقاع، که از نعمت آرامش برخوردار است و امکان فعالیت در آن وجود دارد، برای بازگرداندن نهادهای رسمی (استانداری، پلیس امنیت، مؤسسات آموزشی، اقتصاد، گمرک و…) تلاش کنیم.
باید هم? تلاش خود را به کار گیریم تا این نهادها به وظایف خود عمل کنند و مسئولیتهای خود را بدون هیچ نگرانی و ابهامی بر دوش بگیرند.
و باید از رهگذر این تلاش، تأکید کنیم که به لبنان پکپارچه ایمان داریم و علیرغم انتقادات بسیاری که به نظام و دولت داریم، برای یکپارچگی و پایداری میهن، از همهچیز چشم میپوشیم.
