گام به گام با امام موسی صدر جلد 7

جلد: 7
صفحه: 293

سوریه فقط مشغول پدافند هوایی بر ضد هواپیماهای جنگند? اسرائیلی بودند که به اردوگاه‌ها حمله نکنند. امّا همین سربازان کشته و اسیر شدند. حتی در تل‌الزعتر که الان از آن سخن می‌گویند، عده‌ای از سربازان سوریه در اسارت به سر می‌برند، اگر تاالان آن‌ها را نکشته باشند.

در جنوب و صیدا نیز بسیاری از سربازان سوریه که از اردوگاه‌ها و مناطق مختلف دفاع می‌کردند، کشته یا اسیر شده‌اند. زمانی که می‌خواستیم سربازان

را برای حضور در این مناطق انتخاب کنیم، دقت کردیم که از هم? گروه‌ها و بخش‌های ارتش سربازانی انتخاب شوند تا براساس انگیزه‌های قومیتی و عربی، با روحیه‌ای مضاعف از اردوگاه‌ها و از مسئل? فلسطین دفاع کنند. ما تعداد محدودی موشک‌انداز سبک در اختیار داشتیم. امّا تا آنجا که ممکن بود، بخشی از همان شمار اندک را به همراه سربازان سوریه برای دفاع از اردوگاه‌های فلسطین فرستادیم، ولی آن‌ها با سربازان ما این‌گونه رفتار کردند.

باید بگویم که آن‌ها خوبی‌های ما را با بدی پاسخ دادند و این کار با خلق و خوی اعراب و رفتار مسلمانان فاصل? بسیار دارد. وقتی نیروها پیشروی می‌کردند، یک تیپ را از جاد? صیدا اعزام کردیم. جلوتر از این تیپ هم یک هنگ در حرکت بود. این دو گروه از سربازان در بین راه به هرجا می‌رسیدند، مردم در هم? روستاها و آبادی‌ها برای آن‌ها کف می‌زدند و به سمت آن‌ها گل پرتاب می‌کردند. آن هنگ وقتی به صیدا رسید، مردم از آن استقبال کردند و سربازان در میادین ایستادند و زنان و کودکان در حالی که تصاویری در دست داشتند، ‌به آن‌ها خوشامد گفتند. ارتشیان از خودروهای خود پیاده شدند و مردم آن‌ها را در آغوش کشیدند. گویی آن‌ها پس از مدت‌ها دوری، به نزد خانواده‌های خود بازگشته‌اند. امّا در حالی که سربازان ما در صیدا این چنین مورد استقبال مردم قرار گرفته بودند، نیروهای مسلح عضو برخی از سازمان‌ها، سربازان ما و تجهیزات آنان و زنان و کودکان این مناطق را به گلوله بستند و همه را به خاک و خون کشیدند.

این‌ها حقایقی است که باید گفته شود و اقداماتی است که باید مردم از آن آگاه شوند و بدانند که چه کسانی امروز هم? ارزش‌ها و تلاش‌ها و فداکاری‌های این ملت و فداکاری‌های ارتش قهرمان سوریه را انکار می‌کنند.

ما هم می‌توانستیم…

البته هم? ما می‌توانستیم به‌راحتی با اقداماتی سریع و قاطعانه مقابله به مثل کنیم. می‌توانستیم همه جا را از حضور آنان پاک‌سازی کنیم و بکشیم و ویران کنیم. امّا چنین کاری نکردیم و دستور دادیم که جز برای دفاع و آن هم به شکل بسیار محدود، تیراندازی نکنید. می‌دانید چرا؟ زیرا من معتقد بوده و هستم که این توطئه بسیار بزرگ‌تر از این افراد کوچک و حقیری است که دست به این کارهای کوچک می‌زنند. بگذارید به‌صراحت اعلام کنم که در لبنان مشکل نظامی وجود ندارد. ما آرزو می‌کنیم که هریک از اعضای مقاومت فلسطین، به انداز? یک ارتش کامل باشند! هریک از افراد عضو برخی احزاب لبنانی، معادل یک ارتش باشند! اگر چنین باشد، می‌توانیم با اسرائیل بجنگیم و سرزمین‌ها را آزاد کنیم و با خیر و برکت و آسایش بیشتری زندگی کنیم. امّا حقیقت آن است که در لبنان مشکل نظامی نداریم. اگر می‌خواستیم تصفیه‌حساب نظامی کنیم،