گام به گام با امام موسی صدر

جلد: 4
صفحه: 4

درباره خواسته‌های خود از دولت و موضوع مناطق محروم، به‌خصوص طرح لیطانی، توضیحاتی داد. این گفت‌وگو را ریاض ابوملحم انجام داد.

10/1/1974
[المحرر]

ب. امام صدر از هیئت یاری جنوب دعوت کرد که صبح روز پنجشنبه جلسه‌ای برگزار کند و در این جلسه درباره موضوع تنباکو که مهم‌ترین منبع درآمد اهالی جنوب است و اوضاع وخیم حاکم بر جنوب گفت‌وگو کنند. شایان ذکر است که این هیئت در اوایل سال‌1970، به دنبال تجاوزات گسترده رژیم اسرائیل به جنوب لبنان، به ریاست امام صدر و عضویت رؤ‌سای فرقه‌های مختلف تأسیس شده بود.

11/1/1974
[المحرر]

انجمن خیریه کمک به نیازمندان، از مردم برای شرکت در سخنرانی امام موسی صدر در سالن کلیسای مار الیاس در انطلیاس دعوت کرد. این جلسه شنبه، دوازدهم ماه جاری، ساعت هفت عصر برگزار خواهد شد.

12/1/1974
[الجریدة]

الف. امام صدر برای آشتی دادن بین دو خانواده ضاهر و امهز دیداری در ساعت دو بعدازظهر روز یکشنبه، در محل مجلس واقع در حازمیه ترتیب داده است. حاضران پس از دیدار به منزل شیخ پطرس ضاهر و از آنجا به منزل شیخ عبدالمولی امهز، نماینده مجلس، خواهند رفت.

12/1/1974
[النهار]

ب. به مناسبت عید غدیر، مراسمی در باشگاه امام صادق در صور برگزار شد. امام صدر در این مراسم درباره این مناسبت و رموز آن و همچنین‌، لبنان و وضعیت جنوب سخن گفت و از اهالی جنوب درخواست کرد که حقوق خود را مطالبه کنند، زیرا «الساکت عن الحق شیطان أخرس.» (کسی که از گفتن حق خاموش بماند، شیطانی گنگ است.) وی از اوضاع و احوال اهالی بنت‌جبیل، عیترون، عیتاالشعب، حاصبیا، مرجعیون، شبعا و ناقوره اظهار نگرانی کرد و ماجرای یکی از اهالی جنوب را که در نزدیکی چشمه شهر، گشتی اسرائیلی به او نزدیک ‌شده و او را وادار به تعظیم کرده بود، برای حاضران تعریف کرد. سپس‌، به قیمت تنباکو اشاره کرد و گفت: «دوازده سال است که قیمت دخانیات تغییر نکرده، در صورتی‌که قیمت همه‌چیز افزایش یافته است. گویا قیمت تنباکو صدقه‌ای است که میان اهالی جنوب تقسیم می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «از ما می‌خواهند که مالیات بپردازیم، پناهگاه بسازیم‌، در حالی که هزینه‌‌ها بسیار بالاست. دولت به ما کمکی نمی‌کند، در حالی‌که پول‌ها در جیب محتکران و همدستان آنان می‌رود. آری، هرآنچه بر عهده ماست، به دولت پرداخت می‌کنیم، اما آیا امنیت برای ما فراهم شده است؟ راستی و اخلاص وجود دارد؟ به ما اجازه دهند سلاح برداریم و از خود دفاع کنیم. ما نمی‌خواهیم با طرح‌ها و پروژه‌های خیالی به ما دروغ بگویند. آنان می‌خواهند ما را ذلیل کنند. من معنی واقعی غدیر را برای شما ترسیم کردم: غدیر یعنی تلاش و کوشش. من دیرتر از همه به اعمال فشار متوسل می‌شوم. من در کودکی