گام به گام با امام موسی صدر

جلد: 1
صفحه: 209

این‌ میهمانی‌ وزیران‌ و کارگزاران‌ بزرگ‌ حضور داشتند. در این جلسه‌ امام‌ درباره مسائل‌ لبنانی‌های‌ مقیم‌ ساحل‌عاج‌ و خصوصاً‌ آنانی‌ که‌ به‌ صورت‌ غیر قانونی‌ به‌ این‌ کشور وارد شده‌اند، سخن‌ گفت. آقای‌ رئیس‌جمهور بوانیه‌ نیز وعده‌ داد که‌ برای‌ آنان کارت‌ اقامت‌ صادر شود. وی‌، همچنین‌، از امام‌ خواست‌ تا مسجدی‌ را که‌ با پول‌ خویش‌ در شهرش‌ یاماسوکرو ساخته‌ است،‌ افتتاح‌ کند. امام‌ نیز به‌ این‌ درخواست‌ پاسخ‌ مثبت‌ داد و به‌ مدت‌ یک‌ روز میهمان‌ رئیس‌جمهور بوانیه‌ بود و این‌گونه‌ سفر خویش‌ را به‌ شهرها و روستاهای‌ ساحل‌عاج‌ خاتمه‌ داد. وی‌ در این‌ سفر بیش‌ از سه‌ هزار کیلومتر مسافت‌ را پیمود و چندین‌ سخنرانی‌ درباره‌ دین‌ و وطن‌پرستی‌ کرد. وی مهاجران‌ لبنانی‌ ساکن‌ ساحل‌عاج‌ را به‌ مهربانی‌ و همکاری‌ دعوت‌ کرد و اینکه‌ خالصانه‌ با اهالی‌ شهرهایی‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کنند، همکاری‌ و در نهضت‌ آبادانی‌ و اجتماعی‌ شرکت‌ کنند و ارتباطی‌ تنگاتنگ‌ با سرزمین‌ مادری‌ خویش، لبنان، برقرار سازند. امام‌ جایگاه‌ احترام‌آمیز مهاجران‌ لبنانی‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ تجاری‌ و صنعتی‌ و عمرانی‌ را ستود.

21/4/1967

[الحیاة]

امام‌ در روز چهاردهم‌ ماه‌ جاری‌ از شهر کوناکری‌ (گینه) وارد داکار در سنگال‌ شد و در فرودگاه‌ سفیر لبنان، ایلی‌ بستانی،‌ و جمع‌ کثیری‌ از لبنانی‌ها به‌علاوه رئیس‌ تشریفات‌ ریاست‌جمهوری‌ سنگال‌، شارل‌ البیر که‌ به‌ نمایندگی‌ از طرف‌ رئیس‌جمهور، لیوپولد سینگور، برای‌ خوشامدگویی‌ از طرف‌ خود و دولت‌ سنگال‌ نزد امام آمده بود، از وی استقبال کردند.

امام‌ پس‌ از استراحت‌ در پاویون‌ فرودگاه‌ به‌ محل‌ سفارت‌ لبنان‌ رفت‌ و ناهار را میهمان‌ سفیر لبنان‌ در سنگال‌ بود. بعدازظهر امام‌ در سالن‌ دانیال‌ یتیم‌ درباره‌ هجرت‌ سخنرانی‌ کرد. وی‌ گفت‌: «هجرت‌ چند نوع‌ است؛ مهاجرت‌ یعنی‌ انتقال‌ از مکانی‌ به‌ مکان‌ دیگر و از کار به‌ کاری دیگر؛ ایمان‌ به‌ خدا و امید به‌ موفقیت. مهاجرت نوعی ماجراجویی‌ و مبارزه‌ و قهرمانی‌ است. مهاجرت در راه سعادتمند کردن دیگران‌ و خوشبخت کردن‌ دیگران‌ عبادت‌ است.» امام‌ بدین منظور چندین‌ برهان‌ و مثال‌ آورد: «دین‌ مسیحیت‌ با هجرت‌ دوستداران‌ مسیح‌ مستحکم‌ شد. مبنا و آغاز تاریخ‌ اسلام‌ هجرت‌ پیامبر اکرم‌ بود.» پس‌ از آن‌ حاج‌ مصطفی‌ عیاد، میهمانی‌ شامی‌ به‌ افتخار امام‌ تدارک دید. همچنین‌، آقای‌ محمود برجی‌ ضیافت شامی‌ به‌ افتخار امام‌ در هتل‌ ایفجور برپا کرد. آقای‌ سنگور، رئیس جمهور سنگال‌، روز 27 ماه‌ را برای‌ دیدار با امام‌ صدر تعیین‌ کرد.

22/4/1967

[الأنوار]

نُه‌ نماینده‌ طرح‌ پیشنهادی‌ قانون‌ تأسیس‌ مجلس‌ اعلای‌ شیعیان‌ را با فوریت‌ تقدیم‌ پارلمان‌ کردند. نخست‌وزیر نیز این‌ طرح‌ را تأیید کرد و قرار شد که این‌ طرح‌ برای بررسی‌های لازم به‌ کمیسیون‌ اداره‌ و دادگستری‌ ارسال‌ شود.

آقایان‌ محمد صفی‌الدین و علی‌ عرب و حسین‌ منصور و محمد یاغی و فضل‌الله‌ دندش و نایف‌ المصری و محمود عمار و جعفر شرف‌الدین‌ و علی‌ الحسینی‌ این‌ طرح‌ را به‌ مجلس‌ تقدیم‌ کردند. آقای‌ صبری‌ حماده،‌ رئیس‌ مجلس‌، بدین منظور با نخست‌‌وزیر آقای‌ رشید کرامی‌ تماس‌ گرفت‌ و او نیز این‌ طرح‌ را تأیید و از آن‌ استقبال‌ کرد. در این‌ طرح‌ آمده‌ است‌