گام به گام با امام موسی صدر

جلد: 1
صفحه: 126

می‌کنند. مگر به امر جنابعالی رفتند درس خواندند؟ مگر به امر جنابعالی ورزشکار شدند؟ مگر شما یک قدم در راه آن‌ها برداشتید که حالا فرمایشات شما را اطاعت کنند؟ خودت انجام بده آقاجان، خودت مدرسه درست کن، دبیرستان درست کن، دانشگاه درست کن و تربیت بکن و آن‌ها را تحت تأثیر قرار بده.

خوشبختانه، درست است که راهمان و وقتمان و وقت کارمان دیر شده است، اما جواهرمان خوب چیزی است. خوب سرمایه‌ای داریم. اولاً، وابستگی نداریم. ریشمان گرو کسی نیست. به کسی مربوط نیستیم. ثانیاً، دینمان پاک است. مذهبمان روشن است. دعوتمان خالص است.

خدا می‌داند مواردی پیش آمده که می‌ترسم اگر عرض بکنم، حمل بر خودپرستی بشود. اجازه بدید عرض بکنم، مجلس خصوصی است. رفیق کشیشی داریم ما که از بنده دعوت کرد که در دیرالمخلص صحبت کنم. دیرالمخلص مرکز تربیت کشیش‌های کاتولیک لبنان است. در راه که با اتومبیل بنده به دیرالمخلص می‌رفتیم، به من گفت که ما در اینجا مردانی را که برای کشیش شدن تربیت می‌کنیم، راهب هستند، تارک دنیا هستند، زن نمی‌گیرند، خود را از لذات دنیا محروم می‌کنند. زن‌هایی هم که اینجا هستند، همین‌گونه‌اند. خب، این‌ها باید خیلی فداکاری بکنند. دنیا هم رفته‌رفته خیلی فریبنده شده است و ما رفته‌رفته نمی‌توانیم این‌ها را در مقابل این موج اغرای دنیا نگه داریم. این است که این‌ها به تقویت روحی احتیاج دارند. شما کمی روحیه این‌ها را تقویت کنید. بنده یک ساعتی صحبت کردم. خدا می‌داند آقای اسلامی، بعد از مدتی مدیرکل سابق تبلیغات لبنان، دکتر پطرس دیب که او هم خیلی عواطف اسلامی و شیعه‌گری دارد و حرف‌های خیلی جالبی درمورد غدیر و پیغمبر دارد، به من گفت: تو در دیرالمخلص صحبت کردی؟ گفتم: بله. گفت: بیا ببین چه خبر شده؟ گفتم: چی شده؟ گفت: رئیس دیرالمخلص به من گفت که آن صفا و معنویاتی که سیّد موسی در ظرف یک ساعت در این محیط ریخت، بیشتر از معنویاتی بود که ما در شش سال می‌توانیم به این‌ها بدهیم.

علت این امر چه بود؟ بنده از خودم چیزی ندارم. این تعلیمات محمد و راه علی است که همه‌مان داریم می‌رویم. راهمان روشن است. خیلی فرق است میان دینی که نمی‌تواند خدمات اجتماعی را هضم کند و دینی که این کار را می‌کند.

هشتاد سال پیش از این کشیشی به نام تیلاردو شرمان که مرد بسیار بزرگی است، گفت که آقا عبادت این نیست که تو شب عید میلاد مسیح نان مقدس را بخوری. مسیحیان در شب عید کریسمس نان مقدس را با آب جو مخلوط می‌کنند و به نام مسیح در کلیسا می‌خورند. این بزرگ‌ترین عبادات در نظر مسیحیان است. تیلاردو شرمان گفت که عبادت منحصر در این امر نیست، بلکه اگر سنگی را برداری برای اینکه راهی هموار بشود هم عبادت است. اگر درختی را بکاری برای اینکه بارور شود و اکسیژن هوا را افزایش دهد و میوه دهد، این هم عبادت محسوب می‌شود. آقا این مرد مطرود شد. پنجاه سال کتاب‌هاش ممنوع بود و حالا رفته‌رفته کتاب‌های ایشان شایع می‌شود و اعوان‌وانصار پیدا می‌کند. یسوعی هم هست.

خب این آقایون بعد از 1300 سال این فرمایشات را می‌فرمایند و این فرمایشات در متن دین ماست. حضرت باقر به ابن منکدر می‌گوید که اگر من